|
עניינים אתיים ושיפוטיים
בסיינטולוגיה
ארבעה סוגי גופים עיקריים מרכיבים את מערכת הצדק של סיינטולוגיה: 'בית-דין של אתיקה' מתכנס כאשר קיימת ראָיה ידועה לעבירה שאדם ביצע כנגד תקנוני הצדק. חבר צוות, שהתמנה להיות קצין הדיון, קובע את עובדות העניין ומגבש המלצה המבוססת על עובדות אלה. הרשות המכנסת רשאית לדרוש פיצויים, בהתבסס על הממצאים, שהם יחסיים לעבירה.
מחובתה של 'מועצת חקירה' לגלות את הסיבה לסכסוכים בין סיינטולוגים, או לביצועים עלובים באיזור מסויים בכנסייה. מועצה בת שלושה עד חמישה חברים מתמנית כדי לבצע חקירה. המועצה מדווחת על ממצאיה אך אינה ממליצה על פעולות משמעת. היא יכולה להמליץ על כינוסה של ועדת עדויות אם היא מגלה עבירות רציניות.
'בית-הדין של הצ'פליין' קיים כדי להקשיב לטענות ומענות, וכדי להביא לפתרון מהיר וצודק של מחלוקות. הצ'פליין שומע את כל העניינים, או, כאשר העניין מתבקש ומאושר בידי הצ'פליין, גוף בן שלושה אנשים נבחר בהסכמה הדדית בין שני הצדדים. סיינטולוגים משתמשים באמצעי זה של צדק אזרחי, מאחר שהוא מהיר והוגן יותר ממה שהם היו זוכים לו בכל מערכת משפט. אם שני סיינטולוגים אינם יכולים לפתור, נניח, עניין פיננסי אישי, הם יכולים להביא את העניין בפני 'בית-הדין של הצ'פליין' ולהביא לטיפולו המהיר וההוגן. החלופה תהיה להגיש תביעה יקרה וממושכת במערכת המשפט.
'ועדת עדויות' מתכנסת כדי לשפוט עניינים רציניים יותר. זהו גוף למציאת עובדות, המורכב מארבעה עד שבעה חברים. חובתו היא לערוך חקירה של עבירות ידועות, לשמוע עדויות מהעדים שזומנו, להגיע לממצאים ולהגיש דיווח מלא והמלצה לפעולה של הרשות המכנסת.
עונש אינו מרכיב בצדק של סיינטולוגיה, מאחר שהוכח מזמן בחברה שעונש בדרך כלל פשוט מקשיח את האדם לדפוסים של התנהגות הרסנית. תחת זאת, האשמים בפשעים של הכנסייה מקבלים הוראה לפצות על כל נזק שנגרם כתוצאה מפעולותיהם, לבצע שירות קהילתי למען אלה שנעשה להם עוול, ופעולות אחרות מעין אלה. באופן זה, הצדק בסיינטולוגיה עוזר לאדם ליישם אתיקה על עצמו ועל פעילויותיו, ולהתקדם במעלה מצבי הפעולה.
|