|
האסמכתאות של דת הסיינטולוגיה
|
|
הדעות המוסמכות שהובעו במחקרים אקדמיים אלה הן דעותיהם של החוקרים המובילים בעולם בתחומי דת וחברה. דיון נוסף מפרי עטם ומפי מנהיגים חשובים אחרים על השפעת דת הסיינטולוגיה מובא בפרק 34.
| |
במדינה אחר מדינה, המומחים מסכימים
ד"ר מ. דארול בריאנט, פרופסור לדת ולתרבות במכללת רניסון, באוניברסיטת ווטרלו שבאונטריו, קנדה, ערך גם הוא סקירה ממושכת על כנסיית הסיינטולוגיה, לאחר שהתוודע אליה לראשונה באמצע שנות השבעים.
הוא הצהיר, "על פי הסיינטולוגיה, האנושיות שלנו מורכבת מחלקים שונים: הגוף, המיינד וה'תטן'. התטן בסיינטולוגיה מקביל לנפש בנצרות ולרוח בהינדואיזם. חלק מבעיית החיים הוא שבני-אדם איבדו את מודעותם לטבעם האמיתי. בסיינטולוגיה פירוש הדבר, מודעות לעצמם כתטנים."
ד"ר בריאנט הוסיף, "ברור שסיינטולוגיה היא דת. יש בה אמונות ייחודיות משלה בדבר רוחני שלא ניתן לראותו, קיים בה תיאורו של דבר רוחני זה. יש בה עיסוק דתי מעשי וטקסים אופייניים משלה, קיימים בה כתבי מקורות מוסמכים, ופעילות לבניית קהילתה."
ג'יימס א. בקפורד, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת וורוויק, אנגליה, ציין שדתות מודרניות מתפתחות הינן "נעדרות, בדרך כלל, יתרונות של ירושת שפע נכסים, של מענקי תרומה, של נותני תמיכה וחסות, ויתרונות של חברות 'בזכות בכורה'," אולם אלה אינם מאפייניה של דת כשלעצמה. ובעוד שקיימות דעות מומחים שונות באשר לדרך שבה יש להגדיר "דת", אין זה משנה באיזו גישה אדם יבחר כדי לבחון את הסיינטולוגיה, הוא כתב, משום שהיא "עומדת בכל הקריטריונים המוסכמים שבשימוש מדעני החברה", ללא הבדל באיזו הגדרה בחרו.
|