|
האסמכתאות של דת הסיינטולוגיה
למרות שכמה מהדוקטרינות המרכזיות ביותר של סיינטולוגיה אינן שונות בהרבה מאלה של היהדות ושל הנצרות, רבים מהבקיאים בסיינטולוגיה מעדיפים את ההשוואה לדתות המזרח, בפרט לבודהיזם. עם זאת, הסיינטולוגיה, לאמיתו של דבר, אינה דומה לכל דת שקדמה לה. מבחינה עובדתית ומהותית היא דת משל עצמה, עם מערכת ייחודית של אמונות ושל עיסוקים מעשיים. בנוסף, ראוי לציין שהיא הדת הגדולה והמשמעותית היחידה שצמחה במאה העשרים.
יחד עם זאת, היות שסיינטולוגיה היא דת חדשה יחסית שנוסדה בשנות החמישים המוקדמות על-ידי ל. רון האברד, השוואתה לדוקטרינות של כמה דתות עתיקות יותר הינה כדאית ותועיל להבנה טובה יותר של תורתה הדתית, משום שדתות עתיקות אלה מוכרות היטב לאנשים רבים.
המקום שנראה כטוב ביותר להתחיל בו הוא הדוקטרינה שעשויה להיות היסודית ביותר בדת הסיינטולוגיה, הדוקטרינה של ה"תטן". אבן הפינה של התיאולוגיה של סיינטולוגיה היא האמונה שהאדם עצמו הוא ישות רוחנית בת-אלמוות, בעלת פוטנציאל של הישרדות אין-סופית, שחייתה בעבר תקופות חיים רבות מאוד. סיינטולוגים מכנים ישות רוחנית זו בשם "תטן." מקור המילה באות היוונית תטה (), הסמל המסורתי למחשבה או חיים.
בעוד שמושג התטן בסיינטולוגיה עשוי להיראות זהה למושג הנפש ביהדות ובנצרות, המושגים אינם זהים; קיימים לפחות שלושה הבדלים מכריעים ביניהם.
|