|
טכנולוגית הלמידה:
יעילות בלמידה ובהשכלה
המחסום הראשון חוסר מאסה
הניסיון להקנות למישהו השכלה בהיעדר המאסה (או החפץ) שבה הוא אמור לעסוק, עלול להפוך את הלמידה לקשה ביותר. זהו המחסום הראשון ללמידה.
לדוגמה, אם לומדים על טרקטורים, העמוד המודפס או המילה המדוברת אינם מהווים תחליף לטרקטור אמיתי. היעדר טרקטור, או לפחות תמונות של טרקטור שאותן ניתן לשייך למילה הכתובה, עלול לסגור בפני אדם את הפתח להבנת הנושא.
כאשר מנסים להקנות לאדם השכלה בנושא כלשהו מבלי שהדבר עצמו יהיה מונח לפניו או יימצא בהישג ידו, מופיעות תופעות גופניות מוגדרות. תלמיד שנתקל במחסום זה יחוש מעוך, כפוף, מעין "מסובב", מעין "מת", משועמם ומרוגז. הוא עומד למצוא עצמו לבסוף עם פנים שמרגישות מחוצות, עם כאבי ראש ועם הרגשה מוזרה בבטן. הוא עומד להרגיש מסוחרר מעת לעת, ולעתים קרובות עיניו תכאבנה. התגובות האלה די שכיחות, אך מיוחסות בטעות לתאורה לקויה, ללימוד בשעת לילה מאוחרת מדי או לכל סיבה לא נכונה אחרת. הגורם האמיתי הוא חוסר מאסה לגבי הנושא הנלמד.
הפתרון למחסום זה הוא לספק את הדבר עצמו בדוגמה לעיל זהו הטרקטור, או תחליף סביר לטרקטור. ישנם אנשי חינוך שידעו זאת באופן אינסטינקטיבי, אך בדרך כלל השתמשו בכך רק עם תלמידים צעירים יותר, ואין ספק שמעולם לא ייחסו לכך את החשיבות הראויה בכל רמת חינוך שהיא.
|